Avatar
Yazar: Kaan GEZER, Editör Yazım tarihi: 02.09.2016

Oyun yayıncılarının Türkiye'ye vermediği değeri ve önemi, belki her oyuncu anlamıyor olabilir fakat burada, medyada görev alıyorsanız bu yayıncıların Türkiye ile neredeyse hiç ilgilenmediğini görebilirsiniz. Bu yüzden isterseniz, bu örneğimde oyuncu gözünden gideyim ve diyeyim ki, son 1-2 senedir daha bol Türkçe oyunlar görmeye başladık, evet. Bunun sebebi ise 2014 ile 2015 seneleri arasında Türkiye, oyun pazarı konusunda tam yüzde 24 kadar bir büyüme yaşamış olması. Newzoo'nun yapmış olduğu bu araştırmaya göre, Türkiye 2015 sonunda artık oyun pazarı konusundaki en büyük 16. ülke idi. Ülkemizin bu konudaki değer mi? £573 milyon efendim.

1448267832_IMG_1743-e1448365792984

TOGED'in danışma kurulu başkanı olan Tuğbek Ölek aslında bu durumu, "TOGED ile oyun geliştiricileri ile görüşmeye başladık ve sonucunda onlar da katkı yapmaya başladı." şeklinde açıklamıştı. TOGED'in kurulması ile ülkemizdeki yerel geliştiricilere artık daha fazla devlet desteği gelirken, bu tür olumlu gelişmelerin yaşanması Türkiye'nin büyümesinde büyük bir rol oynadı, Tuğbek Ölek'e göre tabii. Türkiye'deki gençlerin birçoğunun oyuna düşkün olduğunu, ilerde bir profesyonel oyuncu veya oyun geliştiricisi olmak istediğini belirten Tuğbek Ölek, bu sayede daha fazla kişinin bu endüstriye çekildiğini belirtti.

Geçtiğimiz senelerde, oyunların ve oyunculuğun önünde büyük engellerin olduğunu fakat artık bu engellerin devlet desteği ile ve ailelerin bakış açısının değişmesi ile kalktığını belirten Tuğbek Ölek, artık ailelerin, çocuklarının oyun geliştiricisi olmak istemelerinden memnun olduklarını belirtti. Açıklamaların devamında, ekonomi bakanlığının önemi gösterildi. Bu bakanlık ülkemizde oldukça önemli çünkü oyun pazarımızın %95'i ihracattan oluşuyor ve bu konudaki destek ekonomi bakanlığından geliyor. Peki, bu kadar olumlu şeyler yaşanırken, pazarımız büyürken, büyük oyun yayıncıları Türkiye'ye dikkatini veriyor mu?

13317019_1009571625763055_7790893467176542612_o

Tuğbek Ölek'in açıklamalarına göre, geride bıraktığımız 10 sene boyunca EA, Ubisoft ve Activision gibi büyük yayıncılar Türkiye'ye yatırım yapmak istemedi. Ülkemizde oyunculuğun sürekli artıyor olması fakat büyük yayıncıların ülkemize yatırım yapmaması da problem çıkartıyordu. Bu konu üzerinde Türkiye'ye ilk büyük yatırım BigPoint'ten geldi ve Türk oyun pazarı şekillenmeye başladı. Zaten bugün ülkemizde konsolların geri planda kalıp, senaryo tabanlı oyunların, AAA seviyesinde oyunların geri kalıp, PC oyunculuğunun tamamen çoklu oyunculu oyunlarla gelişmesi de bundan kaynaklı.

BigPoint ardından Türkiye'ye gelen yatırımlar Riot Games ve Wargaming ile devam etti. Hatta Riot Games, ülkemizde öyle bir noktada ki, kendilerinin 80 kişiden fazla çalışanın bulunduğu ofisleri var. Bu rakam, Türkiye üzerinde konsol pazarının %85'ine sahip olan Sony'nin ofis çalışanı sayından bile fazla. Küçük bir şekilde istatistiklere bakmak gerekirse, Türkiye'de 14 milyon oyuncu var. Bu oyunculardan sadece 4 milyonu konsol oyuncusu iken, 4 milyon oyuncu League of Legends ve 3,5 milyon oyuncu FIFA, PES gibi internet kafe oyunlarına düşkün. Bu rakamlar sizlere biraz düşük gelse bile, görülen o ki sosyal medya oyunculuğu ülkemizde daha popüler idi.

gamescom

Facebook, yakın bir geçmişte Türkiye'de 1 numaralı ilgi alanı oldu. Sosyal medya oyunları sıralamasında ise Türkiye, 3. sıraya oturdu. Bu konudaki etkileşim sıralamasında ise Türkiye birinci idi. Facebook popülaritesi ile bir anda 10 milyon oyuncu kazandı Türkiye ve oyuncu sayısı toplamda 20 milyon oldu. Tabii bu gelen 10 milyon oyuncu, sosyal medya oyunlarını tercih ediyordu. Sosyal medya oyunları yavaş yavaş popülerliğini yitirince ise, bu 10 milyon oyuncu birden mobil oyunculuğa yöneldi.

Konsol tarafındaki yayıncıların, ülkemize yatırım yapmaları için henüz geç olmadığını belirten Tuğbek Ölek, Türk oyuncuların bu tür yatırımların karşılığını vereceğini düşündüğünü söylerken, Türkiye'nin gelişen bir oyun pazarına sahip olduğunu tekrar hatırlattı. Türkiye'de bulunan 30 milyonluk oyuncu kitlesinin, Dünya üzerindeki birçok ülkeden çok daha fazla nüfusa sahip olduğunu sözlerine ekleyen Tuğbek Ölek, ülkemizdeki dağıtıcıların yabancı ve büyük yayıncılar için yeterli görüldüğünü belirtti.

yayıncılar

Yazımızın bu kısmına kadar okuduğunuz kısım, oyuncuların gözünden, Tuğbek Ölek'in Türk oyun pazarı hakkında dediklerini okudunuz. Yayıncıların Türkiye'ye bu şekilde destek olmaması sadece oyuncuları ve oyun geliştiricilerini etkilemiyor. Bizleri de etkiliyor. Hem Türkiye'de yatırım yapan, hem de yapmayan neredeyse tüm yayıncılar, iş basına gelince inanılmaz boş vermiş bir kafaya bürünüyor. Bizleri eskiden beri takip eden kullanıcılar, bu dediklerimize benzer durumlara mutlaka denk gelmiştir burada. Mesela, en yakın örnek Uncharted 4: A Thief's End. Arkadaş, oyun bizim elimize çıkış tarihinden 2 hafta sonra geldi. Oyunun inceleme kopyası, benim elime geldiği zaman ben oyunu 3. kez bitiriyordum. Olabilir mi böyle bir şey? İnceleme kopyası gelmeyen oyunları zaten söylemiyorum bile.

Sizlere vermek istediğimiz hizmetin bu şekilde engellenmesi haricinde, reklam konusunda da oldukça geride kalmış bir durumda yayıncılar. EA, Ubisoft ve Activision gibi büyük firmalar ne yazık ki reklam çalışmalarını çok nadir olarak yapıyor. Tüm bu sebepler, gerçekten Türkiye'yi oyun pazarında çok geride tutuyor. Fakat tüm bu problemlere rağmen büyüyen, Avrupa'da kendinden söz ettiren bir pazara sahibiz. Umuyoruz ki önümüzdeki yıllarda çok çok daha büyük bir pazara ev sahipliği yapacağız.

Kaynak: MCV

Ayrıca En yeni haberler için Facebook, Twitter ve Google Haberler üzerinden Leadergamer'ı takip edebilirsiniz.