Leadergamer

© 2007-2023 Gamer Media Tüm Hakları Saklıdır. Bu sitenin veya içeriğinin hiçbir kısmı telif hakkı sahibinin izni olmadan çoğaltılamaz.

Avatar
Yazar: Ender Öztürk, Editör Yazım tarihi: 12.02.2025

Oyun dünyasında, kullanılan oyun motorları bir oyunun kaderini belirleyebilir. Hangi motor daha fazla kullanılıyor? Hangi yazılımlar güç kaybediyor? Bağımsız geliştiriciler hangi seçeneklere yöneliyor? İşte bu sorulara ışık tutan VG Insights'ın 2024 video oyun motorları raporu, sektördeki dinamikleri ortaya koydu. Unreal Engine bakalım Unity karşısında neler yapmış?

Unity Zirvede Ama Koltuğunu Unreal Engine Sallıyor

VG Insights, 2023'te Steam'de en az 1.000 satış yapan 13.000'den fazla oyunu analiz etti ve Unity’nin tüm çalkantılara rağmen hâlâ en çok kullanılan oyun motoru olduğunu belirledi. Tüm oyunların %51’i Unity ile geliştirilmiş.

Ancak, popülerliğine rağmen Unity’nin satışlardaki payı geriliyor. Özellikle 2023’te yaşanan işten çıkarmalar ve Unity'nin lisans politikasındaki radikal değişiklikler, geliştiricileri alternatiflere yönlendirmeye başladı.

Unity’nin ardından en çok kullanılan motorlar şu şekilde sıralanıyor:

  • %28 - Unreal Engine
  • %5 - Godot
  • %4 - GameMaker
  • %2 - Ren'Py
  • %10 - Özel Yapım Oyun Motorları (Creation Engine, Frostbite, RAGE vb.)

Ancak, gerçek satış rakamlarına bakıldığında tablo farklılaşıyor. 2023’te en çok satan oyunların büyük çoğunluğu özel motorlarla geliştirilmişti ve bu motorlar, oyun sektörünün gelirlerinin %42’sini oluşturuyordu. Unity’nin satışlardaki payı ise %26’ya düşerek üçüncü sıraya geriledi.

Unreal Engine ise büyük bir atılım yaparak %19’dan %31’e sıçradı. Bu büyümenin arkasında, Palworld ve Black Myth: Wukong gibi Unreal Engine 5 kullanan hit oyunlar yer alıyor.

Bu gelişmeler, büyük stüdyoların özel motorlardan Unreal Engine’e geçiş yapmaya devam ettiğini ve bağımsız geliştiricilerin Godot ve GameMaker gibi alternatiflere yöneldiğini gösteriyor. VG Insights’a göre, Unity bir miktar toparlanabilir ancak Unreal Engine’in büyüme trendi devam edecek.

VG Insights raporunda, oyunun türüne bağlı olarak motor seçimlerinin büyük değişkenlik gösterdiği belirtiliyor.

  • Unreal Engine → Souls-like, aksiyon RPG ve FPS oyunlarında açık ara önde.
  • Unity → Roguelike ve sıra tabanlı strateji oyunlarında hâlâ en popüler seçenek.
  • Özel Motorlar → Çoğu JRPG, açık dünya ve AAA oyunlarında kullanılıyor.
  • Godot ve GameMaker → Bağımsız geliştiriciler tarafından özellikle piksel sanat tarzı oyunlar ve platformer’lar için tercih ediliyor.

Raporda dikkat çeken diğer bir bulgu ise AAA oyun sektörünün 2024’te yaşadığı durgunluğun özel yapım motorlara olan talebi azalttığı yönünde. Steam’in 2023 verilerine göre, oyuncuların toplam oyun sürelerinin yalnızca %15’ini yeni çıkan oyunlara ayırdığıbelirtiliyor. Bu, yeni AAA oyunlara olan ilgisizliğin bir göstergesi olabilir.

Özel motorlar genellikle büyük stüdyoların elinde olduğu için, bu sektördeki zayıf performans, özel motor kullanımının da azalmasına yol açıyor. VG Insights, 2030’a kadar özel motorların pazar payının %27’ye düşeceğini öngörüyor, ancak mevcut trendler bu tahminin bile iyimser olabileceğini gösteriyor.

Oyun Motorları Arasındaki Rekabet Kızışıyor

  • Unity hâlâ en çok kullanılan motor olsa da, pazar payı ve satış gücü açısından zorluklarla karşı karşıya.
  • Unreal Engine, en çok satan oyunlarda büyük bir atılım yaparak hızla büyüyor.
  • Bağımsız geliştiriciler Unity’ye alternatif ararken, Godot ve GameMaker gibi motorlara yönelmeye başladı.
  • Özel motor kullanan AAA oyunlar eskisi kadar başarılı değil, bu da büyük stüdyoların UE gibi daha esnek çözümlere kaymasına yol açıyor.

Önümüzdeki yıllarda, Unity’nin bu değişen trendler karşısında nasıl bir yol izleyeceği, Unreal Engine’in ivmesini koruyup koruyamayacağı ve bağımsız geliştiricilerin hangi motorları tercih edeceği sektörde belirleyici olacak.

Ayrıca En yeni haberler için Facebook, Twitter ve Google Haberler üzerinden Leadergamer'ı takip edebilirsiniz.