Avatar
Yazar: Kaan GEZER, Editör Yazım tarihi: 20.09.2017

Bir Valve çalışanı olan ve Steam adı Alden olan bu kişi, Steam Topluluğu üzerinden yaptığı yeni bir açıklama ile inceleme sisteminin yine değiştiğini duyurdu. Bu değişikliğin detaylarını sizlere hemen aşağıda aktaracağız ama öncelikle neden böyle bir değişim yapıldığını belirtelim. Hatırlarsınız, Grand Theft Auto V üzerinden mod desteği kaldırıldığı zaman, Half-Life 3 duyurulmadığı zaman filan birçok oyuna olumsuz inceleme atılmıştı. Bu oyunlar olumsuz incelemeleri hak etmiyordu ama atılan bu incelemeler de oyunu temelden etkiliyordu. İşte Valve bu tip problemleri engellemek için inceleme sistemlerini detaylandırdı. Haberimizin hemen aşağıdan Alden isimli Valve çalışanının tam açıklamasına bakabilirsiniz.

Steam inceleme sistemi yine değişti

Bir süredir Kullanıcı İncelemeleri sistemi üzerinde bazı değişiklikler yapmayı planlıyorduk ve çözmeye çalıştığımız sorunlardan biri olan inceleme bombardımanı üzerine düşüncelerimizi sizlerle paylaşmanın yararlı olacağını düşündük. Kullanıcıların çok kısa bir süre zarfı içerisinde birçok inceleme göndererek, hedef alınan oyunun İnceleme Puanını düşürmeye yönelik gerçekleştirdiği harekete inceleme bombardımanı denmektedir. İnceleme bombardımanı yapan kullanıcılar, inceleme göndermenin yanında birbirlerinin yazdıkları incelemeleri yararlı olarak, diğer tüm incelemeleri de yararlı değil olarak oylamakta. Bu durumun neden bir sorun teşkil ettiğini anlamak için öncelikle Kullanıcı İncelemeleri ve bu incelemelere bağlı olan İnceleme Puanı özelliklerinin amacından bahsetmemiz gerek.

Aslında Kullanıcı İncelemeleri’nin amacı açık: Belirli bir oyunu oynamış kişilerin, ileride o oyunu satın almak isteyen kişilere, oyunu satın alıp almamaları gerektiğine ve bunun nedenlerine dair bilgi vermek. İncelemeleri ilk kez kullanıma soktuğumuzda, bu sistemin var olmasının yeterli olacağını düşünmüştük. Ancak çok kısa bir sürede anladık ki, oyunu almayı düşünen kullanıcılar bir çeşit özet istiyordu; bu yüzden İnceleme Puanı sistemini oluşturduk. Bu sistem, oyunu satın almış olan kişilerin olumlu incelemelerinin, olumsuz incelemelere oranını göstererek potansiyel alıcıların ilgili oyunu beğenip beğenmeyeceklerini göstermeyi hedefliyordu.

Peki inceleme bombardımanı neden bir sorun teşkil ediyor? Bir taraftan bombardımanı gerçekleştirenler, Kullanıcı İncelemeleri’nin amacına hizmet etmekte, çünkü kullanıcıların bir oyunu neden almamaları gerektiğine dair düşüncelerini dile getiriyorlar. Fakat farkına vardığımız bir durum var ki; bu da dile getirilen sorunların genellikle oyunun kendisinden kaynaklanmaması. Bu sorun geliştiricinin daha önce internet üzerinde söylediği bir şeyden kaynaklı olabiliyor ya da geliştiricinin kararı doğrultusunda, oyunun Steam versiyonunda diğer platformlarda olan veya olmayan bir özellikten kaynaklı olabiliyor veya yalnızca geliştiricinin siyasi eğilimlerinden bile kaynaklanabiliyor. Tüm bu nedenler, bir oyundan memnun olmamaya sebep olabilir ve bu konulardan incelemede bahsedilmesi son derece doğal.

Ancak ne yazık ki İnceleme Puanı söz konusu olduğunda, bu oyun dışı faktörlerin oyunun puanına etki etmesi pek anlaşılır değil. İnceleme bombardımanı sona erdikten sonra bir oyunun İnceleme Puanına baktığımızda, genellikle puanının arttığını görüyoruz; hatta bazı durumlarda bombardımanın öncesindeki seviyeye kadar yükselebiliyor. Verileri daha yakından inceleyip, inceleme bombardımanının yaşandığı süreçteki haftalık olumlu/olumsuz yorum oranına bakınca daha da açıkça görülüyor ki inceleme bombardımanı, İnceleme Puanı üzerinde yalnızca geçici bir bozulmaya neden oluyor.

Bu durum, inceleme bombardımanı yapan kişiler, geliştiricinin verdiği kararlardan mutsuz olsa bile oyunu satın alan kişilerin çoğunlukla bu kararlardan mutlu olduğu anlamına geliyor. İnceleme Puanının tam olarak eski haline geri dönmediği durumlarda ise bombardımana sebep olan durumun gerçekten de oyunu satın alan kişilerin memnuniyetini etkilediği ve bunun, oyunu yeni satın alan kişilerin yaptığı incelemelerde de kendini gösterdiği sonucuna vardık. Bazı inceleme bombardımanı olaylarında geliştiriciler topluluğun memnuniyetsizliğinin önüne geçmek için değişiklikler yaptı, bazı durumlarda ise yapmadılar. Fakat değişiklik yapılsın veya yapılmasın, İnceleme Puanının fazla etkilenmediğini gördük.

Kısacası İnceleme Puanı sistemi, bir oyunu satın alırsanız o oyundan memnun olup olmayacağınıza karar vermenizi sağlamayı amaçlamakta; ancak inceleme bombardımanları bu sistemin verimli olarak çalışmasını zorlaştırmakta. Bu sorunu, oyuncuların fikirlerini dile getirmesine engel olmadan çözmenin yararlı olacağını düşündük.

Peki ne gibi çözümler düşündük? En kolayı elbette Steam İnceleme Puanı sistemini kaldırmak olurdu. Ama bu durumda potansiyel alıcılar, bir oyunun ilgi çekici olup olmadığına karar vermek için Kullanıcı İncelemelerini okumak zorunda kalacaklardı. Oyun dışı bir sorundan bahseden bir inceleme görürseniz, oyunu beğenip beğenmeyeceğinize oynayarak karar vermeniz gerekecekti. Ne yazık ki bunun geçerli bir seçenek olmadığı konusunda neredeyse eminiz. İnceleme Puanı, geçmişte oyuncuların talepleri doğrultusunda eklenen bir özellikti ve bir çeşit özetin var olmasına dair talep, bu özet her zaman tam olarak doğru olmasa bile var olmaya devam edecektir.

Bir başka öneri de tıpkı borsada anormal davranışlar görüldüğünde belli hisselerin alım satımının dondurulması gibi inceleme yapmayı geçici olarak kilitlemekti. İnceleme bombardımanlarının geçici bozulmaya yol açtığı düşünülürse, incelemelerde büyük çaplı bozulmalar görüldüğünde kısa bir süreliğine incelemeleri kilitleyebilirdik. Topluluğun memnuniyetsizliğine sebep olan durumlar, haklı sebeplerle oyunu alacak kişilerin de oyundan memnun olmamasına yol açacaksa, oyunun Steam İnceleme Puanının, bu engelleme süreci bittikten sonra da düşeceğine emindik.

Fakat bir ürün için kısa bir süreliğine inceleme yapmayı engellemek ne anlama geliyordu? Bu süreç boyunca kullanıcılar hiç mi inceleme gönderemeyecekti? Yoksa bu süreç içerisinde gönderilen incelemeler, oyunun Steam İnceleme Puanı hesaplanırken göz ardı mı edilecekti? Sonuç olarak oyuncuların seslerini duyurmalarına kısıtlama getirme fikri hoşumuza gitmedi. Topluluğun, kendilerini mutsuz eden bir konu hakkında tartışma yapma hakkını sınırlamak istemedik; bu tartışmayı Steam Kullanıcı İncelemeleri bölümünden daha verimli bir şekilde gerçekleştirebilecekleri mecralar olsa bile.

Steam İnceleme Puanının hesaplanma sistemini değiştirip daha yeni verilere odaklanmayı sağlayabilirdik. İnceleme bombardımanının kayda değer bir süre boyunca bir oyunun Steam İnceleme Puanını etkileyebilmesinin sebebi, bu puanın "En son" değerinin son 30 günde yapılan incelemeler üzerinden ve "Toplam" değerinin de o güne kadar yapılmış tüm incelemeler üzerinden hesaplanmasıdır. Fakat puan inceleme sisteminin hesaplanmasını yeni verilere odaklanacak şekilde değiştirmek, puanlarda daha çok dalgalanmaya sebep olacak ve puanların yalnızca inceleme bombardımanına maruz kalan oyunlar için değil, potansiyel olarak tüm oyunlar için daha az isabetli olmasına yol açacaktı.

Sonuç olarak oyuncuların oyunları inceleme yöntemleri yerine, potansiyel alıcıların mevcut verileri keşfetme yollarında değişiklik yapmaya karar verdik. Bugünden itibaren her oyun sayfası, oyunların çıktıkları tarihten itibaren olumlu incelemelerinin olumsuz incelemelere oranının tarihçesini içerecek. Bu tarihçenin herhangi bir bölümüne tıklayarak, seçtiğiniz döneme ait incelemelerin bir örneğini okuyabileceksiniz. Potansiyel bir alıcı olarak, incelemelerdeki geçici bozulmaların farkına varmak, bu bozulmaların sebebini araştırmak ve bozulmaların sebebinin sizi ilgilendirip ilgilendirmediğine karar vermek daha kolay olacak. Bu yaklaşım, kimsenin inceleme yazmasına kısıtlama getirmemek gibi bir avantaj sağlayacak ancak potansiyel alıcıların karar verirken biraz daha efor sarf etmesi gerekecek.

Ayrıca bu özellik, belirli bir oyunun incelemelerinin zaman içerisinde nasıl değiştiğini gözlemleme şansı da verecek. Örneğin oyunların kendisi değişmese bile puanlarının zaman içerisinde düşüş göstermesi ilk bakışta görülmeyen bir detay. Bunun sebebinin, oyunu ilk alan kişilerin, daha sonradan alan kişilere kıyasla oyunlardan daha fazla zevk alması olduğunu düşünüyoruz. Bir oyunun potansiyel alıcılarını düşündüğümüzde, oyundan zevk alacağından emin olan kişiler oyunu ilk alanlar oluyor. Bu da geriye kalan alıcıların oyundan zevk alacağına dair şüpheleri olan kullanıcılar olmasına yol açıyor. Bu yüzden bir oyunun zaman içerisinde puanının arttığını görürseniz bu, geliştiricinin yaptığı işin kalitesinin son derece kuvvetli bir göstergesi olacaktır.

Umuyoruz ki bu gönderi sizin için yardımcı olmuştur. Gelecekte, bir oyunu sevip sevmeyeceğinize dair tahminlerimizin, sizin geçmişte oynayıp sevdiğiniz oyunları baz alacağı kişiselleştirilmiş Steam inceleme puanı sistemine geçtiğimizde bu konuya tekrar geri dönüş yapmamız son derece olası. Bu sırada incelemeler üzerinde gerçekleşecek topluluk tartışmalarını da yakından izlemeye devam edeceğiz.

Tüm bunların haricinde, 2017 yılında çıkacak olan oyunlar ve 2018 yılında çıkacak olan oyunlar yazılarımıza göz atabilirsiniz. Önümüzdeki günlerde bizleri çok güzel oyunlar bekliyor. Fakat yeni oyunlardan ziyade, daha dar bir yelpazede güzel oyunlar arıyorsanız, en iyi PS4 oyunları yazımıza göz atabilirsiniz. En iyi PlayStation 4 oyunları listemiz uzun geldiyse, sizi en yeni ve en iyi PlayStation 4 oyunu ile tanıştıralım: Uncharted Kayıp Miras inceleme. Eğer hikaye temelli bir oyun yerine, daha hızlı ve daha silahlı bir oyun arıyorsanız, Destiny 2 inceleme yazımıza da göz atabilirsiniz.

Son olarak, kardeş sitemizin GTA Online rehberi: taktik ve ipuçları, hileler, modlar ve oyun hakkında her şey yazısına bakmayı ve bizlerin sosyal medya kanallarını takip etmeyi unutmayınız. Facebook ve Twitter sayfalarımızdan aktif olarak haber paylaşımları yapmaktayız.

Ayrıca En yeni haberler için Facebook, Twitter ve Google Haberler üzerinden Leadergamer'ı takip edebilirsiniz.