Avatar
Yazar: Ayberk Yatağan, Editör Yazım tarihi: 13.12.2013

Oyun konsolları, her zaman, PC'lerin ve mobil cihazların yenilenme hızına yetişme konusunda sıkıntı çekmiştir. Son nesilde, PlayStation 3, şirketin teknolojisine bağlı kalmıştı ve katı işletim sistemi, yazılımı ve yeni özellikleri, zor ve maliyetli yapmıştı.

20131008_ps4_playstationPlayStation 4, daha güçlü ve tanıdık işlemci mimarisi, yazılıma daha açık bir yaklaşımı ve etkileyici ilk gün özellikleriyle, PS3'ün karşı tezi durumunda. PlayStation 4, PlayStation platformunu daha modern bir konuma getirmenin yanında, uzun süreli gelişimler için, güçlü bir altyapı sağladı.

KONSOL

Keskin bir siyah, kemikli, net köşeler ve kükürtlü külçe ile parlak plastik arası, PlayStation 4, PS3'ün kıvrımlı çizgilerinden bu şekilde uzaklaştı ve bunun yerine, Sony'nin, yüksek çeşitlilikteki akıllı telefonları, tabletleri ve ev eğlence ürünleri tasarım tarzını takip etti. Sonuç ise oldukça olgun, üst düzey bakış ve his. İnce LED ile aydınlatılmış şerit, renk ve ışık uyumunu gösteriyor ve ayrıca, sistemin çeşitli işlemlerini göstermek için, bekleme modu için turuncu, kapanırken veya açılırken nabız atışı şeklinde mavi, kullanırken beyaz, pratik bir tasarım. Ön tarafta, ışık şeriti ile hizalı iki ince, yarı metal buton var, bir tanesi sistem güç tuşu, diğeri ise, diskleri çıkarmak için.

Bu tasarım, PlayStation tarihindeki, en şık konsol tasarımı ve Sony'nin ürettiği ürünler arasında, en iyi görünenlerden birisi. Fakat, PS4'ün formu, fonksiyonelliği ile birlikte bazen pek iyi değil.

Konsolun üst ve alt panelini birbirinden ayıran, ön ve kenarlarındaki oyuk şeklindeki şeritler, tasarımın tanımlanamaz tuğla gibi görünüşünü engellemiş. Buradaki boşluklar, USB portları ve disk sürücüsü ile doldurulmuş ve sisteme ayrı bir hava katmış. Portları ve hava boşluklarını maskelemek için zekice bir yöntem olsa da, bu boşluklar, çeşitli USB tipleri konusunda problemler yaratabilir. Ortalama boyutlardaki USB cihazları boşluklara tam otururken, daha ince cihazlar, ekstra kablosuz çalışmayabilir. Ayrıca, öndeki dokunmatik düğmeler, oldukça dar ve keşfetmesi zor ve tek ısı fanını sistemin arkasına koyma seçeneği, havalandırmayı sınırlandıracak.

2'' kalınlıkta, 10.8'' genişlikte ve 12'' derinlikte PS4, %35 daha hafif ve Xbox One'ın kapladığı alana göre, fark edilebilir bir ayrım sağlıyor. PS3 Super Slim'den bile biraz ince. Bir diğer deyişle, PlayStation 4, altı yıllık PS3'e göre, şekillendirmesi daha küçük yeni bir nesle adım atmış.

Daha etkileyici olan şey ise, saatlerce kullanım süresi boyunca, PS4'ün sessiz ve sakin kalması. Sessizliğin bir anlamı olmasa da, PS4'ün gürültü profili hiç bir zaman yüksek olacak gibi görünmüyor, sistemi zorlayacak oyunlarda bile. Ayrıca, ünitenizin altında, koltuğunuzdan normal uzaklıkta durduğu sürece, fark edilmesi çok zor.

Başlığın altında, çok konuşulan, hızı ve akıcı performansı ile kanıtlanmış ve tabii ki grafiklerdeki kalitesi ile, ADM bazlı APU ve 8GB'lık GDDR5 hafıza var. Sony, HDMI kablosu, optik, dijital ses sistemi, ethernet portu ve PlayStation Camera için AUX jakı sunarak, tüm giriş çıkışları analog yapmış. Ayrıca, PS4'ün çıkışında, dış depolama cihazlar için destek eksikliği olsa da, ön tarafta veri aktarma hızını artıran USB 3.0 portları var.

PS4'ün diğer performans odaklı özelliklerine bakarsak, Sony'nin, PS4'ü, son standartlarda, önemli sinyal gücü öneren 802.11ac yerine, 802.11a/b/g/n Wi-Fi çipi ile donatması ilginç. Bu eksilere rağmen, PS4 hala, konsol tasarımında büyük bir başarı sergilemiş.

DUALSHOCK 4

DualShock 4, DualShock 3 ile ilgili neredeyse tüm eleştirilerin hakkını vermiş ve problemleri çözmüş gibi. Daha büyük, daha ergonomik ve çukur analoglar.. DualShock 3, küçüktü ve çukurları rahatsızlık veriyordu, fakat DualShock 4, daha sağlam ve elinize oyuklu analoglarıyla daha iyi oturuyor, daha konforlu.

Kontrol cihazının sapı yaklaşık 1.5 santim daha uzun, geniş ve daha yuvarlak. Kontrol çubuğu, daha dirençli, daha kısa ve daha kesin cevaplar yaratıyor. D-pad'in düğmeleri, daha iyi dokunma hissi için daha büyükken, X, kare, üçgen ve daire aynı gibi.

DualShock 4 ile ilgili en çarpıcı şey, D-pad'deki düğmelerin hepsine efor sarfetmeden ulaşabilmemiz. Hiç bir zaman parmakları ekstradan uzatmadan, 'home' butonuna veya üst takımlara basabiliyorsunuz. Kısaca özetlersek, DualShock 4, mükemmel hissettiriyor.

Önemli ergonomik hissin yanında, DualShock 4'te yeni bir fonksiyonellik var, göze çarpan, kablosuz oyun sesi. Standart kulaklık jakı kontrol cihazına eklenmiş, standart kulaklıkları, cihaza takabiliyorsunuz ve sohbetin yanında oyunu içi seslere ulaşabiliyorsunuz. Üçüncü parti oyun kulaklıklarındaki çevresel ses düzeni kadar iyi olmasa da, şaşırtıcı derece de iyi bir ses kalitesi var. Çoğu sorunsuz çalışırken, bazı kulaklık markalarında problemler olabiliyor, Apple'ın kulaklıkları gibi.

Ayrıca, entegre edilmiş yeni bir hoparlör var, fakat ilk çıkışta kullanışı biraz kısıtlı. Kontrol cihazındaki hoparlör genelde, oyun içi efektleri için, fakat küçük bir ton alçaltılmış.

1486892_759612340720961_1277271222_nGömülü dokunmatik kısım desteği bile az, genellikle 'select' düğmesi ile yer değiştiriliyor veya Killzone: Shadow Fall oynanıyorsa, ek bir D-pad olarak kullanılıyor. Daha da kötüsü, tarayıcı gibi, kullanılması en mantıklı uygulamalarda bile kullanılmıyor. D-pad'i kullanarak imleci kontrol etmek yerine, fonksiyon sol analoga işlenmiş.

Fakat, hiç bir özellik yetersiz kullanılmamış ve görünüşe göre bol bol kullanılmış. Ps3'ün yeni nesil belirtisi PS Move kontrol cihazında, ışık barı, PlayStation Camera ile birlikte çalışmak ve hareket bazlı oyunlarda, oyuncuları tanımaya yardımcı olmak için tasarlanmıştı. Fakat, sensörü, sistem ile birlikte bundle halinde vermek, epey estetik ve yararlı. Işık barı, oyuncuları belirli kontrol cihazına atamak için veya Sound Shapes ritimlerine ayak uydurmak için kullanılabilirken, yenilikten biraz daha fazla olması güzel. Her şeyden sonra, odağınız büyük TV'nizde ise, küçük kayan efektleri fark etmek kolay değil.

Platform, piyasaya ayak uydurdukça ve yaşlandıkça, DualShock 4'ün eşsiz özellikleri de uyum sağlayacak ve mükemmel bir deneyim sağlamanıza yardımcı olacak, ama şimdilik, bu özellikler bir kenarda duracak gibi.

Batarya ömrü konusuna gelirsek, DualShock 4, tek şarjla 8-9 saate kadar dayanabiliyor, bu da DualShock'un 30 saatlik ömrüne kıyasla daha az bir süre. Ayrıca, PS4, kontrol cihazlarını bekleme modundayken şarj edebiliyor, bu da DualShock 4'ü her an oyuna hazır tutmaya yeterli.

PlayStation Camera

DualShock 4'ün ışık barı gibi, PlayStation Camera da şuan pek fark edilmemiş, ama uzun zamanlı vizyona bakıldığında büyük önem sahibi bir element. $59.99'luk ek ücret ile, görsel tanıma ile sisteme girme, ses emirleri verme, oyunları seçmek için hareket algılama ve video yayını verme gibi özellikleri kullanabiliyorsunuz, ama çıkışta, yazılım desteği ve her fonksiyonun etkinliği sınırlı ve almanızı pek önermiyoruz.

Kullanıcılar, kamerayı, sistem başladığında kendilerini tanımaları için ayarlayabilir, fakat, sadece tanıma ve sisteme girmenin yanında, PS4, ekstra kimlik doğrulama için  DualShock 4'ünüzü görüntü alanına kaldırmanızı istiyor. Cevabı hızlı ve hatasız verse de, süreç sadece oyun kumandasını kullanarak girmekten daha etkili değil.

Playstation-4-EyeAyrıca, kamera, oyunu veya uygulamayı açmak, sistemi kapatmak, ekran görüntüsü almak veya kullanıcı değiştirmek gibi kesin ses emirlerini dinliyor. Çoğunlukla, sistem ses işaretlerini hemen kapıyor, fakat, çevresel gürültü, bu sistemin işaretleri kapmasını zorlaştırabiliyor. Daha da kötüsü, kamera, mikrofonun sesi duyabileceği bir yerde bulunan her hangi birinden emir alabiliyor ki bu da gıcık ev dostlarınızın sizin deneyiminizi bozmasına neden olabilir. Kamera, Just Dance 2014 gibi hareket bazlı oyunlar için oldukça faydalı ve bu gibi durumlarda güzel çalışıyor, fakat PlayStation Camera'yı kullanarak oynayabileceğimiz oyun sayısı hala kısıtlı.

Kameranın güzel özelliklerinden birisi, Twitch TV veya Ustream'de oynanış videonuzun yayınını yaparken, resim içinde resim video yayını. Kamera ile, canlı yayınınıza, ekstra bir pencerede, kendinizin oynadığı bir video daha koyabiliyorsunuz.

PlayStation Camera, PS4 deneyiminin ve yazılım ekosisteminin çok büyük bir parçası haline gelebilir, ama şu anda Kinect kadar değil.

İşletim Sistemi : XMB Reborn

PlayStation 4'ün işletim sistemi göz alıcı, hızlı ve PS3'ün XMB arayüzünün sosyal etkileşim ve içeriğe odaklanmış, geliştirilmiş ve genişletilmiş hali. PSN Store, profiliniz, kupalar gibi tüm çekirdek fonksiyonlar, yatay bir çizgide sunuluyor. İçerikleri kategorilere koyma yerine, Sony, yüklü uygulama ve oyunları için bir kısayol bölümü yarattı. Yüksek çözünürlük görsellerinden uzak olmasına rağmen, oyun ve uygulama koleksiyonunuz arttıkça, bakış kaba durabilir. Çıkışta, favori içeriklerinizi gruplama gibi bir seçenek yok.

PS3'ün sosyal deneyimden uzak yapısına karşın, PS4'te, PSN arkadaşlarınızla iletişim kurma fırsatı, işletim sisteminin her köşesine işlemiş. Arkadaşlarınızın, yakın zamandaki aktivitelerini görebileceğiniz, en son hangi oyunları oynadığını, hangi kupaları kazandığını, kimleri eklediğini, eklediği ekran görüntülerini, videolarını görebileceğiniz, "What's New" adında yeni bir aktivite var. Konseptte, ağınızda, neler olduğunu görmek için çok harika bir yöntem, fakat, yeni paylaşılmış içerikler bulmak veya arkadaşlarınızın hangi yeni oyunları oynadığını öğrenmek ufak ayrıntılar gibi duruyor. Daha hedefli bir bakış, oyunun üzerine gelip beklediğinizde, bu oyunla ilgili tüm aktiviteleri görebiliyor olmamız.

Kupa sistemine daha yakından bakacak olursak, sisteme değer katmasından çok, arkadaşlar arasındaki rekabeti körüklüyor. Bronz, gümüş, altın ve platin değerlerin yanında, kazanılan her kupaya topluluktaki kazanma oranına göre, bir seyreklik değeri atanıyor. Bu, küçük bir özellik eklentisi gibi gözükebilir, fakat, oyuncuları daha fazla kupa kazanmak istemelerini ve kupalara daha fazla önem vermelerini sağlayabilir.

1391747_759612560720939_782161320_nPSN, kullanıcı isimlerini değiştirmeye izin vermezken, şimdi, ayrı bir yetkilendirme isteği ile, belirli arkadaşlara gerçek isimlerinizle görünebilirsiniz. Eğer onaylanırsa, karşılıklı olarak, gerçek isimlerinizi görebilirsiniz. Ayrıca, eğer Facebook ile senkronize olunmuş ise, avatarları Facebook resimleri ile değişebilir.

Bunun gibi küçük eklentiler, PS4'ü topluluk içinde yaşatan ve nefes aldıran bir cihaza dönüştürüyor.

Ayrıca, PS4, parti sohbeti ve çok kullanıcılı mesajlaşma gibi uzun süredir eksik bir özelliği müjdeliyor. Partiler, yedi kişiye kadar, sesli veya yazılı şekilde iletişebiliyor. Parti arayüzünde, oyun içi sesini veya sohbet sesini seçebiliyorsunuz veya partinizle konuşurken, oyun için takımınızla konuşmak için değiştirebiliyorsunuz. Fakat, hiç bir grup sessize alınmıyor, tabii bu bakış açısına göre, sinir bozucu bir araç olabilirken, faydalı bir özellik de olabilir. Bir yandan, oyun içinde ekibinizle stratejik bilgiler paylaşabilirken, diğer yandan parti üyeleri ile çakışabilir.

Yazılı, resimli veya 15 saniyeye kadar sesli mesajlar ile mesaj fonksiyonu, PS4, PS Vita, mobil platformları arası, birebir ve çoklu iletişimi destekliyor. PS4'ün çıkışta eksik olduğu şeylerden birisi ise, video veya mesaj konferansı.

Oyun deneyimlerini, PSN ve Facebook, Twitter gibi üçüncü parti servislerinde paylaşmak mükemmel. Oyunun her hangi bir noktasında, DualShock 4'ün üzerindeki "share" düğmesi ile, ekran görüntüsü alabilir, video klip çekebilir veya Ustream veya Twitch üzerinden yayın verebilirsiniz.

Donanımın bir önceki neslinde, oyun yayını, ekstra bir yazılım ve donanım istiyordu, fakat şimdi, bunu saniyeler içinde yapabilirsiniz. Gerçek zamanlı olarak, yorumları ekranda görme olanağı, oldukça faydalı ve eğlenceli.

En önemlisi, PS4'ün sosyal ve oyun paylaşımcı araçları, çoklu görev sayesinde her an ulaşılabilir. Oyundan oyuna atlama, aynı zamanda, mesajları veya PSN'deki indirmeleri kontrol etme, çoklu görevin bize sunduğu nimetlerden.

Uzaktan Oynatma

PlayStation 3'te, "Remote Play(Uzaktan Oynatma)" boş bir söze dönmüştü, fakat PS4'te, sistemi sattıracak önemli özelliklerden birisi konumunda. Wi-Fi bağlantısı ile, PS4'ünüze erişebilir, PS Vita'nız ile uzaktan oyun oynayabilirsiniz. Bir kerelik eşlemeden sonra, PS Vita evinizin herhangi bir yerinden, PS4'ünüzü bekleme modundan uyandırabilir. Vita, DualShock 4'ün nimetlerinden fazla yararlanamasa da, çoğu oyun, touchpad ile eşleşiyor. Assassin's Creed: Black Flag gibi oyunlarda, haritayı, dokunmatik ekran ile yönlendirebilirsiniz. Uzaktan Oynatma performansı, tamamen, kablosuz ağınıza bağlı.

Karar

Yeni çıkmış herhangi bir konsol gibi, PS4'te mükemmel değil. Yazılım bir kaç fonksiyonellikten yoksun, DualShock 4'ün bazı ayırıcı özellikleri, şu anda limitli ve göz ardı edilmiş ve uzaktan çalma hala sallantıda. Fakat, bu problemlere rağmen, PS4, güzel yapılmış bir konsol. Etkileyici küçüklüğü ve çekici tasarımı, bu endüstriye yeni bir bakış getiriyor. Ve tabii ki, güçlü donanımı sadece muhteşem görseller sunmuyor, ayrıca yüksek oyuncu sayıları, birbirine bağlı deneyimler ve daha detaylı bir dünya sunuyor. Ayrıca, gerçekten belirtmek gerekiyor, DualShock 4, parmak ısırtan cinsten.

[inceleme]

Ayrıca En yeni haberler için Facebook, Twitter ve Google Haberler üzerinden Leadergamer'ı takip edebilirsiniz.