Avatar
Yazar: Alper Dalan, Editör Yazım tarihi: 25.03.2017

İncelemeye başlamadan önce belirtmeliyim ki, Mass Effect serisine ait olan eski oyunlardan hiçbirini %100 olarak bitirmedim. Oynadım, fakat her seferinde aşırı uzun gelmesinden midir, nedendir bilmiyorum, bir sebepten dolayı bitiremedim. Fakat, Mass Effect: Andromeda'da beni kendine çeken farklı bir şey var çözemediğim. Sanki oyun benimle konuşuyor ve ne zaman başından kalkmak, işimin, gücümün başına dönmek istesem geri çağırıyor gibi. Eğer fikrimi sorarsanız, bu çekicilik gerçekten çok hoş. Ayıla bayıla saatlerce başından kalkmadan oynayabilirim. BioWare tarafından geliştirilip EA tarafından kendi platformları olan Origin üzerinde yayımlanan oyun, maalesef ki bizim bölgemizde 23 Mart 2017 tarihinde çıkışını gerçekleştirdi. İncelememizin gecikmesinin sebebi budur.

Mass Effect: Andromeda

Mass Effect: Andromeda

Her şeyden önce, ilk olarak oynanıştan bahsetmek istiyorum. Çünkü, mevzu gerçekten çok derin. Çok fazla sistem, çok fazla gezegen var. Silahlar, zırhlar, modlar, tecrübe sistemi, seviye sistemi, yetenek sistemi, profiller, bir sürü içerik var. Oyunu şu ana kadar toplamda 15 veya 16 saat kadar oynadım, en zor zorluk ayarlarında. Elbette böylesi bir oyunda 15-16 saat pek de gözde büyütülecek bir süre değil. Fakat, ben yine de bahsedeyim gördüğüm, tecrübe ettiğim oynanıştan. Öncelikle belirtmem gerekli ki, ne yaparsanız yapın, ilk defa oynuyorsanız eğer, kesinlikle, "Insanity" zorluğunu seçmeyin, felç ve kanser olmak garanti. Tecrübe ettiğim için söyleyebiliyorum. Oyunda karakterimizi kurarken, birçok seçenek çıkıyor, görünüşünü ayarlama konusunda. Fakat, bana sorarsanız çok da çeşitli olduğunu söyleyemem. Bir rol yapma oyununda çok daha fazla görünüş seçeneklerini tercih ederdim. Çok fazla çeşitli bir görünüş seçeneği bulunmadığından, standart görünüşlerden bir tanesini seçip, ardından ayarları kurcaladım biraz, ama açıkçası görünüşü değiştirip değiştirmediğimi hatırlayamıyorum nedense. Zaten, benim pek de önemsediğim bir konu değil görünüş. Bir an önce maceraya atılmak isteyen biriyimdir ben, biraz sabırsızım yani.

Biraz evvel kanser eden zorluktan bahsettim. Karakterinizi kurduktan sonra sizi karşılayan ekran, zorluk ekranı. Burada 5 adet zorluk seçeneği bulunuyor. Bunlar İngilizce olarak Narrative, Casual, Normal, Hardcore, Insanity olarak sıralanmış. Zorluk seçenekleri ekranın sol tarafındayken, ekranın sağ kısmında açıklamalar bulunuyor. Fakat, kesinlikle yeterli değil. Hangi zorluğun oyunda neleri değiştirdiğini bilmek hakkımız diye düşünüyorum. Hani, tam olarak matematiksel bilgiler vermeseler bile, bu kısım bu kadar güçleniyor, bu taraf bu kadar zayıflıyor gibi açıklamalar beklentilerim arasında. Hikaye, sıradan, normal, tam bir türkçe karşılığı aklıma bir türlü gelmeyen hardcore ve delilik zorluk seçeneklerinden herhangi birini zevkinize göre seçtikten sonra, oyuna geçiyorsunuz. Fakat dediğim gibi, eğer seriyle veya oyunlarla çok alakanız yoksa, kesinlikle delilik yapmayın. Çünkü, gerçekten delilik. Açıkçası, o seçenekte oynadığım için pişman değilim, fakat ara sıra alt ve f4 tuşlarına gidiyor elim istemsiz bir şekilde. Her ne kadar insanı delirtse de, ben bu zorluk ayarlamalarını gerçekten beğendim. Tam kıvamında, ne fazlası, ne de azı.

Mass Effect: Andromeda

Oynanış

Oyuna başladıktan sonra işler iyice zevkli bir hal almaya başlıyor. Her yerde karşımıza çıkan yan görevler, oyuna hem katkı sağlıyor, hem de alınan zevki birkaç kat daha fazla katlıyor. Hikayeye olan katkısını saymıyorum bile. Ayrıca, oyun içerisinde gerçekleşen konuşmalar esnasında vereceğiniz cevaplar da çok büyük önem taşıyor, tabii, yerine göre. Fakat, genel olarak vereceğiniz cevaplar kullandığınız kadın veya erkek Ryder'ın karakterini belirleme konusunda yardımcı oluyor. Genel itibari ile duygusal, mantıklı, sıradan ve profesyonel cevaplar bulunuyor. Konuşmalar esnasında flört, onaylama, reddetme, sorular sorma gibi seçenekler de mevcut, fakat bu seçenekler daha çok hikaye açısından önem taşıyor.

Oyunda silah, zırh, mod gibi içerikleri araştırabiliyor ve geliştirebiliyoruz. Olur da canınız sıkılırsa, materyaller toplayabilir, satabilir, ya da bu materyaller ile silah, mod, zırh gibi eşyalar geliştirebilirsiniz. Oyun esnasında karşılaşacağınız teknolojileri, bitkileri, bazı belirli unsurları taratarak kazanacağınız teknoloji puanlarını, normalden daha güçlü ve nadir olan eşyaları araştırmak için kullanabiliyorsunuz. Araştırdığınız eşyalar, genel olarak size çok daha fazla katkı sağlayabilecek eşyalar oluyor. Bu yüzden kesinlikle atlamamanız gereken bir olduğunu belirtebilirim. Geliştirme aşaması da detaylı bir şekilde yapılmış. Ekleyeceğiniz parçalar ile, geliştirdiğiniz silah, zırh veya artık her ne ise, onun ne kadar değişik ve özel olacağına karar verebiliyorsunuz. Geliştirdiğiniz eşyaya isim de koyabiliyorsunuz, ki bu gerçekten çok hoş. Örneğin kendim, geliştirdiğim bir silaha Pulp Fiction ya da Türkçe ismi ile Ucuz Roman'da bulunan aslında Quentin Tarantino'ya ait olan cüzdandaki yazıyı isim olarak verdim. Silahın her aşamasında, bu yazıyı daha da güçlü ve komik bir hale sokacak sıfatlar ekledim.

Mass Effect: Andromeda

Oynanış II

Oyunda bulunan seviye sisteminden bahsedeyim biraz da. Çok standart bir şekilde oyuna işlenmiş olan seviye sisteminde tecrübe kazanıp seviye atlamak için, her zamanki gibi düşmanları alt etmeniz, görevleri tamamlamanız falan gerekiyor. Ayrıca, oyunda bulunan birkaç özellik sayesinde kazanacağınız eşyalardan tecrübe kazanabiliyorsunuz. Bu özelliğe biraz sonra değineceğim. Seviye atladıkça tecrübe puanları kazanıyorsunuz. Kazanılan tecrübe puanlarını ise, yaratmış olduğunuz karakterde istediğiniz herhangi 3 yetenek ağacından istediğinize verebiliyorsunuz. Tech, Biotics ve Combat isimleriyle karşımıza çıkan 3 adet yetenek ağacında istediğiniz yetenekleri bulabilirsiniz. Yetenek puanlarınızı dağıtma şeklinize göre, profil adı verilen ekstra güçlendirici kısım da bulunuyor. 7 farklı profil, aynı zamanda birden fazla seviyeye de sahip.

Oyunda karşımıza Soldier, Engineer, Adept, Sentinel, Vanguard, Infiltrator ve Explorer isimleri ile çıkan profil mevzusu biraz karışık. Eğer Combat yetenek ağacına odaklanmış bir şekilde yeteneklerinizi dağıtıyorsanız Soldier, Tech yetenek ağacına odaklanmışsanız Engineer, Biotics odaklı ilerliyorsanız Adept profilleri seviye atlıyor. İşin en güzel kısmı, oyunda yetenek ağaçlarının birlikte yürütülmesine de izin veriliyor. Eğer Biotics ve Tech yetenek ağaçlarına yatırım yapmışsanız Sentinel, Combat ve Biotics odaklı yatırım yapmışsanız Vanguard, Combat ve Tech yetenek ağaçlarından ilerlemişseniz Infiltrator profilleri açılıyor ve dağıttığınız yetenek puanlarına göre seviye atlıyor. Ayrıca, Explorer profili de bulunuyor. Bu profilin açılması ve seviye atlaması için, her 3 yetenek ağacına da yatırım yapmanız gerekiyor. Bu durumun gerçekten çok güzel düşünülmüş olduğunu söyleyebilirim, bu yüzden. Gerçekten çok hoşuma gitti. Ayrıca, eğer karar değiştirirseniz, her sıfırlayışınızda 500 kredi daha fazla isteyen yetenek puanı sıfırlama özelliği de mevcut.

Mass Effect: Andromeda

Oynanış III

Bir gezegeni keşfediyorsunuz diyelim, çok uzaklara gittiniz, ama geri dönmek istiyorsunuz. Altınızda bulunan Nomad isimli araç ile, hızlı veya 6 çeker modunda gezdiniz güzelce diyelim. Dönüp baktığınızda arkada bırakmış olduğunuz yol uzun olduğu için oflayıp puflamaya hiç gerek yok. Haritayı açarak hızlı seyahat seçeneğini belirli noktalarda kullanmamız mümkün. Eğer keşif yapmak istiyorsanız Mass Effect: Andromeda'da, bu hızlı seyahat sistemi gerçekten çok faydalı bir özellik olmuş oyun içerisinde. Gezegenden gezegene radyasyon, sıcaklık gibi unsurlar insanı sıkıntıya sokabiliyor. Bu gibi durumlarda, size gösterilen yerlerde hayat desteği sisteminizi tekrar doldurabiliyorsunuz. Bir süre idare ediyor en azından. Biraz evvel, tecrübe puanı sisteminden bahsederken bir özelliğe değinmiş, incelemenin ilerleyen safhalarında bahsedeceğimi söylemiştim. Oyunda Strike Team görevleri bulunuyor. Bu, çevrim içi özellik sayesinde, göreve veya bir gezegene gitmeden önce sahip olduğunuz ekipleri görevlere göndererek, başarılı olmaları durumunda oyun içi eşyalar ve tecrübe puanları kazanabiliyorsunuz. Başarısız olduklarında ise takımınız hayatını kaybetmiyor neyse ki, tekrardan gönderebilirsiniz.

Mass Effect: Andromeda'da, gerçekten çok güzel bir şekilde işlenmiş olan ilişkiler mevzusu da mevcut. Mürettebatınız ile, önceki oyunlarda da olduğu gibi heteroseksüel veya homoseksüel ilişkilere girebiliyorsunuz. Kendim adına konuşacak olursam, mürettebattaki her karşı cins canlıya yürüdükten sonra hızımı alamayıp kendi hemcinsime de yürümüş, hatta karşı cinslerime göre daha sıcak tepkiler almışlığım oldu. Bu da, böyle bir itirafım olsun inceleme arasında. Ayrıca, ziyaret ettiğiniz mürettebatınızı onaylayıp oynaylamamanız, daha doğrusu vereceğiniz neredeyse her türlü cevabın büyük bir önemi bulunuyor. Çünkü her cevap, onlarla olan ilişkinizi etkileyebiliyor. Oynanış kısmını bitirmeden evvel, son olarak Cryo Pod puanlarından bahsedeyim. Oyunda belirtilen bir takım özellikleri kullandıkça ve tamamladıkça kazandığınız puanlar ile, Cryo Pod puanları kazandığınız seviyeler atlıyorsunuz. Toplamda 19 adet puanları kullanabileceğiniz yetenekler bulunuyor. Bu puanları da teknoloji, askeri ya da ticari Cryo Pod yeteneklerinize harcayabiliyorsunuz.

Mass Effect: Andromeda

Çarpışmalar

Önceki oyunlara göre çok daha güzel bir çarpışma deneyimine şahit olduğumu öncelikle belirtmeliyim. Zorluk ayarlarından mıdır bilmem, ama adamlar attığını tutturuyor. Zaten 2-3 vuruşluk canımız oluyor Insanity zorluğunda, onda da kim vurduya gidiyoruz. Gezegenlere ve önemli, patron çarpışmalarına katılmadan önce oyun bize donanımımızı seçeceğimiz ekranı getiriyor. Bu ekrandan kullanılabilir eşyalarımızı ve oyun tarzımıza göre tabanca, pompalı tüfek, saldırı tüfeği veya dürbünlü silahlar arasından istediğimizi seçip, modlayıp alabiliyoruz. Ayrıca, zırhlarımızı da silahlarımız gibi seçip yanımızda götürüyoruz. Bu özellik bizi sadece çarpışmalar esnasında ilgilendirdiği için, özellikle burada belirttim bunu.

Çarpışma esnasında, yeteneklerinizi 1, 2 veya 3 tuşlarına basarak kullanıyorsunuz. Yetenekleriniz ile kombinasyon yaparak daha fazla hasar verebiliyorsunuz. Oyunda açıkçası hiç mermi sıkıntısı çekmedim birkaç kez dışında, fakat yine de olur da mermisiz kalırsanız, yakın dövüşe katılmak zorunda ya da zaten yakın dövüşü tercih ediyorsanız, f tuşuna basarak donanım seçerken yanınıza aldığınız yakın dövüş silahını kullanabiliyorsunuz. Gerçekten çok güzel hasar verdiklerini de hemen belirteyim. Eğer çok sıkışırsanız, farenizin tekerleğine basarak yönlendirdiğiniz tarafa doğru anlık bir kaçış gerçekleştirebilirsiniz. Başınız sıkıştığında kullanmaktan çekinmeyin.

Mass Effect: Andromeda

Çoklu oyuncu modu

Oyunda bir de çoklu oyuncu modu bulunuyor. Mass Effect: Andromeda'nın tekli oyuncu modunda yarattığınız karakterden bağımsız bir başka karakter de oyunun çoklu oyuncu modunda sizi bekliyor. Bu çoklu oyuncu modu sayesinde, birtakım oyun içi eşyalar elde etmeniz mümkün. Eğer çoklu oyuncu moduna katıldığınızda açık APEX görevleri varsa, bu görevleri ister Strike Team göndererek, isterseniz de çoklu oyuncu modunda siz kurarak ya da başka kurulmuş bir oyuna katılarak tamamlayabilirsiniz. Burada kullanacağınız karakteri seçebilir, seçtiğiniz karakterin üzerinde bulunan renk paletini de istediğiniz gibi değiştirebilirsiniz.

Mass Effect: Andromeda, genel itibari ile tekli oyuncu modu odaklı bir oyun olduğu için olsa gerek, çoklu oyuncu modu bir hayli zor. Girdiğim ilk ve tek görevde takımım 1 dakika 38 saniye sonra yerle bir olmuştu. 1 dakika 38 saniye içerisinde 6 kere takım arkadaşlarımı canlandırmış olmama rağmen, bir şekilde kaybetmeyi başardık. Görev belki de 20 veya 30 dakika sürecek bir görevdi, fakat biz bunun sadece ilk dakikasını atlatabildiğimiz için, pek de hoş ilk izlenimim olmadı. Görevlerde zorluk seviyesine göre belirlenmiş olan seviye önerileri mevcut. Fakat yine de bu kadar dengesiz bir şekilde zorlaştırılmış olması hiç masum ve mantıklı gelmedi.

Mass Effect: Andromeda

Seslendirmeler ve sesler

Açıkçasını sorarsanız, ben ahım şahım öyle farklı hissettiren bir ses veya seslendirmeye oyun boyunca rastlamadım. Bunun tersine, rahatsız edici bir şekilde alt ve tab tuşlarına basarak pencereler arası geçiş yapsam da yapmasam da, oyunda özellikle Nomad isimli aracımızı kullanırken ses eksikliğine şahitlik ettim. Eğer pencere değişikliğinden dolayı olmuş olsaydı, oyunu açtıktan 2-3 dakika sonra başıma gelmezdi. Muhtemelen ilerleyen yamalarla giderilebilecek bir sorun olduğu için, üzerinde çok da fazla durmaya gerek yok. Öyle çok farklı hissettiren bir müzik, seslendirme veya sese rastlamadığım için, bu konuda ortalama bir not aldı benden. Çünkü, kötü de değil, kaliteli. Fakat, standartlardan çok da farklı değil.

Oyundaki çarpışma esnasındaki hissiyatı gerçekten çok beğendim. Bunun en büyük sebebi ise, silah sesleri. Çarpışma esnasında elimize yapışmış olan şey silahımız olduğu için, deneyimi güzelleştiren şey de öncelikle sesi. Muhtemelen, Mass effect: Andromeda'daki en kaliteli sesler silahlara ait. Hemen ardından hoşuma giden ses konusundaki artısı ise, karakter seslendirmeleri. Özellikle ırktan ırka farklılık gösteren tonlar, çok hoşuma gitti.

Mass Effect: Andromeda

Grafikler ve animasyonlar

Mass Effect: Andromeda, ciddi anlamda çok güzel bir görselliğe sahip. Daha oyuna başlar başlamaz, ilk gezegenimize düştüğümüz anda bizleri harika ötesi bir manzara ile karşılıyor. Gezegenin doğal güzelliğinden bahsetmiyorum bile. Daha ilk gezegende bile böylesi güzel bir manzara ile karşılaşmak, oyunun ilerleyen safhaları için de kesinlikle heyecanlandırıyor. Günümüz grafiklerine göre gayet yerli yerinde olduğunu belirtebileceğim görselliği sunan grafiklerin optimizasyonu konusunda daha da geliştirilebilir olduğunu belirtmeden geçemeyeceğim.

Animasyon açısından gerçekten şikayetlerim var oyun hakkında. Öncelikle, günlerdi internette yeri yerinden oynatan yüz ifadelerindeki duygusuzluktan bahsetmek istiyorum. Açıkçası ben, grafikleri ve görselliği zerre önemseyen biri değilim. Çünkü oyunu oyun yapan asıl olay, sunduğu oynanış. Bu yüzden Mass Effect: Andromeda benden fazlasıyla geçer not alıyor. Fakat, bu animasyonlar konusu o kadar rahatsız edici ki, beni bile karar değişikliğine uğrattı ve gözüme battı resmen. Karakterlerin yüzlerindeki duygusuzluğa abartılıyor bence yorumuyla yaklaşmama rağmen, oynadıkça gerçekten çok fena ürkütücü bir hal almaya başladı bu. Seviniyorlar mı, ne yapıyorlar anlaşılamıyor resmen. Ayrıca, bir başka şikayetim de öldürdüğümüz düşmanlardan fışkıran kalitesiz kan efekti. Oynayan arkadaşlar eğer dikkat ederse, ne demek istediğimi anlayacaklardır. Bir türlü o kareyi yakalayamadığım için ekleyemiyorum incelememe maalesef. İnternette bir sürü oynanış videosu mevcut, oradan da bakabilirsiniz.

Mass Effect: Andromeda

Genel bakış ve sonuç

Mass Effect: Andromeda, rol yapma oyunu seven oyuncular için gerçekten ufak tefek ayrıntıları dışında mükemmel ötesi bir yapım olmuş. Başından kalkamıyorum bazen oturduğumda. Özellikle oyunun zevki en zor zorluk ayarlarında çıkıyor. Yeni oyuncular için tavsiye etmesem de, biraz tecrübeniz varsa eğer deneyimlemeden geçmemeniz gerekir bu zorluğu. Oyun, ciddi anlamda her oyuncu tarafından tecrübe edilmesi gereken bir şaheser. Bu yüzden alıp oynamanız önerisini atlayıp, oynamanızı tavsiye ettiğim zorluktan bahsettim zaten.

18 yaş sınırı bulunan oyunu, Origin platformu üzerinde 60 euroluk fiyat etiketiyle görmeniz mümkün. Fakat, sizlere çok güzel bir haber olarak, Voidu'da 189 TL gibi bir fiyata bulabileceğinizi söyleyebilirim. Direkt olarak 240 TL civarındaki fiyat etiketine göre, Voidu ciddi anlamda çok daha güzel bir seçenek. Buraya tıklayarak Voidu'nun Mass Effect: Andromeda sayfasına ulaşabilirsiniz. Eğer o kadar paranız yoksa halihazırda ve bu yüzden taksitli bir şekilde satın almak isterseniz, TTNET'in Playstore platformundan oyuna bir sürü taksit seçeneği ile sahip olabilirsiniz. Buraya tıklayarak ulaşacağınız oyunun sayfasından alışverişinizi tamamlayabilirsiniz. Ne yapın, ne edin, bir şekilde bu Mass Effect serisini ve Mass Effect: Andromeda'yı tecrübe edin.

[inceleme]

Ayrıca En yeni haberler için Facebook, Twitter ve Google Haberler üzerinden Leadergamer'ı takip edebilirsiniz.