Avatar
Yazar: Yaşar Baturalp Artar, Editör Yazım tarihi: 16.04.2017

Oyun sektörü geliştikçe ve ilerledikçe, hizmet sunan şirketler de daha yenilikçi çözümler geliştirmekte ve kullanıcı odaklı servisler ortaya koymak durumunda kalıyor. Bunlardan birisi ve belki de en yenilikçi olanlardan bulut oyunculuğu, piyasada sallantılı dönemler geçirse de NVIDIA gibi bazı şirketler tarafından ayakta tutuluyor. Bulut oyunculuğunun piyasada kendine ait bir yeri olsa da, bu yeri sağlama alamamasının veya genişletememesinin en büyük nedeni Stardock şirketinin Genel Müdürüne göre yatırım yapmanın çok pahalı olması.

Bulut oyunculuğu

Stardock Genel Müdürü Brad Wardell, "Yapılabilir ve pazarlanabilir arasında her zaman bir fark vardır." şeklinde sözlerine başlıyor ve bize konuşmanın ne yönde gideceği hakkında en baştan bilgi veriyor. Brad Wardell, "Aslına bakarsanız, daha fazla insanın bu teknolojiyi kullanmamasına şaşırıyorum. Ancak bir yandan da bulut programlama yapmak ve bunu sunmak beklediğimden çok daha pahalıya mal oluyor." şeklinde sözlerine devam ediyor. Görünen o ki, bu sektörde temel sorun maliyetin çok yüksek olması. Geliştiricilerin tercihlerini oluşturan farkı ise, "Satışlar ile birlikte sonradan açığını kapatabileceğiniz bir parayı tek seferliğine sadece geliştirmek için harcamak mı, yoksa geliştirmeye para yatırıp ardından bir de hizmetlerin sürdürülmesini sağlamak mı?" sorusuyla nitelendiriyor Brad Wardell.

Genel Müdür, "Diyelim ki yeni Zelda oyununu oynuyorsunuz, oyunu oynamanızın Nintendo'ya hiçbir maliyeti olmuyor değil mi? Ancak bulut oyunculuğunda eğer siz o Zelda oyununu oynuyorsanız, o detaylı dünya sizler için bulutta yaratılıyor ve sizin ekranınıza yansıtılıyor. Bu da siz onların oyununu oynarken aslında onlara bir para yükü eklemiş olduğunuz anlamına geliyor." şeklindeki ifadesiyle konuya son noktayı koymuş oluyor. NVIDIA'nın GeForce Now sistemi gibi hizmetlerin bütün maliyetlere rağmen bunu başardığını söylemek mümkün, ancak fiyatlar dudak uçuklatıyor tabii ki. Bu sorunu, sanal gerçeklik cihazlarının yaşadığı sorun ile bağdaştırabiliriz aslında. Teknolojiler ve yenilikler insanların ulaşabileceği kadar ucuz hale gelmedikçe, kullananı ve ilgileneni de fazla olmayacaktır.

Bulut oyunculuğu

Bulut oyunculuğu nedir?

Aslına bakarsanız hayatımızda çok da yeni olmayan bu sistemin örneklerini pek çok kez görmüştük, ancak en yakın örnek GeForce Now hizmeti olacaktır tabii ki. Bulut oyunculuğunda temel olarak oynadığınız oyunların verileri bilgisayarınız üzerinden değil, bulut üzerinden alınıyor. Bu sayede güçlü bir bilgisayara sahip olmayan oyuncular para ödeyerek istedikleri oyunu üst seviye bilgisayarlarda oynayabiliyorlar. Üstelik bu teknolojiler genellikle sadece PC platformu için olmuyor ve Linux, Mac OS gibi işletim sistemleri de faydalanabiliyor. Bu sayede Steam üzerinde veya başka herhangi bir yerde Mac OS, Linux gibi platformlara çıkış yapmamış oyunlar bu platformları kullanan oyuncular tarafından da deneyimlenebiliyor. Verilerin sisteme değil buluta kaydedilmesi de kayıplarınızı engellemiş oluyor tabii ki.

Anlatımdan çıkıp işe biraz daha teknik bakımdan yaklaşırsak, her şey kontrolcünüz yoluyla yaptığınız bir hareket ile başlıyor. Önce bu komut düşük gecikmeli sunuculara iletiliyor ve sunucu bu isteği işleyerek oyunu yönlendiriyor, eylem gerçekleşmesinin ardından ise görüntü şifreleniyor ve sunucu tarafından kontrolcünüzün bağlı olduğu cihaza geri gönderiliyor. Cihazınız görüntünün şifresini çözüyor ve böylece normalde olduğundan çok daha düşük boyutlarda görüntü aktarımı yapılabiliyor. Aynı zamanda gecikme ve internetten kaynaklı sorunlar da azaltılıyor. Dilerseniz işlere biraz da diğer bakış açısından göz atalım.

Tabii ki bu sistemin birkaç eksisi bulunuyor, bunların en önemlisi ise güçlü bir internet bağlantısı gerektirmesi. Diyelim ki The Witcher 3: Wild Hunt oynayacaksınız ve bulut oyunculuğu sayesinde oyunu ultra ayarlarda deneyimliyorsunuz, çok büyük bir video indirmek ile aynı mantığa denk geleceğinden internet hızınız yetmeyebilir. Eğer bulut oyunculuğu hakkında daha fazla bilgi almak istiyorsanız GeForce Now ile ilgili haberimizdeki içeriklere göz atabilirsiniz. Bulut oyunculuğunun gelişmesinin önündeki temel sorun olan yüksek maliyet çözülebilirse, oyunculuk daha önce hiç görmediğimiz noktalara gelebilir. Hangimiz toplu taşımada giderken telefonuna bir kontrolcü bağlayıp en sevdiğimiz oyunu oynamayı istemeyiz ki?

Bulut oyunculuğu

Tüm bunların haricinde, 2017 yılında çıkacak oyunlar listemize, en iyi PlayStation 4 oyunları listemize, "Yeni Windows 10 oyun modu nasıl kullanılır? Nasıl çalışır? Ne işe yarar?" başlıklı yazımıza ve FIFA 18 hakkında bildiğimiz her şey yazımıza göz atmanızı öneriyoruz.

Ayrıca En yeni haberler için Facebook, Twitter ve Google Haberler üzerinden Leadergamer'ı takip edebilirsiniz.