BTK Başkanı, “Dijital oyun sektöründe dünya pazarından katıldığımız kadar pay almalı, tükettiğimiz kadar da üretmeli ve pazarlamalıyız.”
Zaman zaman aldıkları ilginç kararlar ile gündeme gelen Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK), en son Mavi Balina oyunuyla alakalı gündeme gelmişti. Türkiye'de ki internetin kısmen patronu olan BTK, şu sıralar sosyal medya üzerinden paylaştığı anketler ile insanların nabzını yoklamaya devam ediyor. BTK Başkanı Dr. Ömer Fatih Sayan ise yakın zaman içerisinde oyunlarla alakalı ilginç açıklamalarda bulundu.
Geçtiğimiz gün BTK ev sahipliğinde Uluslararası Çocuk ve Bilgi Güvenliği Etkinlikleri, Dijital Oyunlar Çatıştayı Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu Merkez Yerleşkesi'nde gerçekleştirildi. Çocuk ve Bilgi Güvenliği Derneği, Milli Eğitim Bakanlığı, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı ve Gençlik ve Spor Bakanlığı katkılarıyla düzenlenen etkinlikte BTK Kurum Başkan Yardımcısı Dr. Ahmet Kılıç, İnternet Dairesi Başkanı Dr. Mustafa Küçükali, Çocuk ve Bilgi Güvenliği Derneği Başkanı Prof. Dr. Betül Ulukol, Milli Eğitim Bakanlığı YEĞİTEK Genel Müdürü Dr. Bilal Tırnakçı, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Çocuk Hizmetleri Genel Müdürü Selahattin Güven, Gençlik ve Spor Bakanlığı Eğitim, Kültür ve Araştırma Genel Müdürü Huzeyfe Yılmaz ve sektör temsilcileri yer aldı.
Etkinliğin sahne yıldızı ise BTK Başkanı Dr. Ömer Fatih Sayan ve oyunlarla alakalı açıklamaları oldu. BTK Başkanı, Türkiye'nin 4.5G teknolojisi ile geldiği dijital noktaya ve oyunlara değindi. Oyunları basitçe oyun olarak nitelendirilmemesi gerektiğini söyleyen Sayın Sayan, oyunları Mavi Balina üzerinden tarif edemeyeceklerini de söyleyerek oyunları bir nevi savundu. Mükemmelliği kovalamaktansa stabil olarak iyi olmamız gerektiğini söyleyen BTK Başkanı, "tükettiğimiz kadar üretmeli ve pazarlamalıyız" diyerek sözlerini noktaladı. Dilerseniz BTK başkanının bütün konuşmasına aşağıdan ulaşabilirsiniz.
Oyun basitçe "oyun" olarak kabul edilemez
"Oyunu basitçe "oyun" olarak kabul etmek, çok yüzeysel ve verimsiz bir algılama. Bugün geldiğimiz noktada 4.5G kesintisiz iletişimin, akıllı cihazların, üst düzey bilgisayarların, giderek gelişmekte olan nesnelerin internetinin, bütün sektörler için çarpan etkisi oluşturacak olan endüstri 4.0’ın, 5G’ye doğru hızla ilerleyen dünyada yerini almak üzere hazırlanan 3 Boyutlu yazıcıların ve burada sayabileceğimiz daha birçok yeni imkanın dijital oyun sektöründe yeni çığırlar açacağını ve açmakta olduğunu görüyoruz.
Bütün bunların en büyük faydasının, önceleri tek boyutlu olarak katıldıkları oyun dünyasında, çocukların daha katılımcı olabilmelerini sağlamak olacağını düşünüyorum. Bir sektörün bu kadar kısa sürede bu noktalara gelmiş ve bu gibi hususları değerlendiriyor/alternatifler oluşturuyor olmasının büyük bir başarı olduğunu düşünüyorum. Bugün 100 milyar doları geçen sektör büyüklüğünden ve bizi her gün şaşırtan yeniliklerden bahsediyorsak bu potansiyele dikkat etmemiz gerekiyor."
Dijital oyunları "Mavi Balina" üzerinden tarif edemeyiz
“Yeterince destek alamamaya haksız eleştirileri, görmezden gelinmeyi de eklerseniz ortaya üzerinde çokça düşünülmesi ve tartışılması gereken birçok konu çıkıyor. Bir büyük medeniyetin evlatları olarak, çocuklarımızın ve gençlerimizin geleceğinde önemli bir yere sahip olan dijital oyunlar sektörüne üvey evlat muamelesi yapmaktan vazgeçmeliyiz. Bir işi, bir grubu, bir sektörü, bir ülkeyi sadece kötü örnekler üzerinden tarif etmenin haksızlık olduğunu hepimiz biliyoruz. Evet! Kötü ve problemli olanlarla ilgili hemen inisiyatif almak gerekiyor ancak, sektörle gerek kamunun, gerek basının, gerek eğitim camiasının münasebetlerinin bu düzeyde kalması doğru değil… Nasıl ulaşımı trafik kazaları, sağlık sistemini hayatını kaybedenler, gastronomiyi yemekten zehirlenenler üzerinden tarif edemiyorsak, dijital oyunları da mavi balina üzerinden tarife kalkmamalıyız. Bu hususta gerek kamuoyunu gerek medyamızı doğru bilgilendirmenin BTK olarak takipçisi olacağımızı ifade etmek isterim. Çünkü amacımız sadece üzüm yemek.”
Biz dünyaya sözü olan bir medeniyetiz
“Dünyada söz sahibi olan 3-5 medeniyetten biriyiz. Hatta kendi havzalarının dışını etkileyenleri dikkate alırsanız tek rakibimiz Roma’dır. Biz dünyaya sözü olan bir medeniyetiz. Bu sözümüzü bu zamanda da söylemek durumundayız. Çünkü dünyanın buna ihtiyacı var. Bir tarafta en üst özelliklere sahip dijital makinalarla trend haline gelmiş sanal gerçeklik oyunlarını oynayan çocuklar varken, bir tarafta da –o savaş oyunundaki gibi- üstüne gerçekten bombaların yağdığı çocuklar, gençler ve kadınlar varsa, bu dünyaya söylenecek çok söz vardır ve biz bunu her dilde olduğu gibi oyun diliyle de söylemeliyiz.”
Mükemmel olmaktan değil, iyi olmaktan sorumluyuz
“Katma değer yaratmayan oyunların aşırı tüketimi hem oyun bağımlılığına yol açabilmekte hem de zaman israfına sebebiyet verebilmektedir. Burada çocuk-aile ilişkisi ve çocuğun eğitim öğretim hayatında dijital okur-yazarlığın yeri önemli rol oynamaktadır. Hiç şüphesiz eğlence amaçlı kullanılması gereken dijital oyunlarda sunulan içeriklerin çocuk gelişimine zarardan ziyade fayda yaratacak şekilde tasarlanması gerekmektedir. Biz Bin yıldan beri Anadolu topraklarında yaşıyoruz. Bu toprakları sadece Farmville, Hayday, Farming Simülatör, Sim City oynayarak değil; biraz da Call of Duty, Battlefield, Red Alert, Age of Empires oynayarak elimizde tuttuğumuzu hepimiz biliyoruz. Dolayısıyla çocuklarımızın savaş oyunlarından tamamen ayrışmış olması gibi ütopik, gerçeklerden çok uzak fikirlerimiz olmamalı. Devasa bir sektörden bahsediyorsak, imkan/mümkün dengesini iyi değerlendirmeliyiz. Mükemmel için iyi feda edilmez. Tamamı elde edilmeyenin tamamı terk edilmez. Biz bu dünyada mükemmel olmaktan değil, iyi olmaktan sorumluyuz.”
Tükettiğimiz kadar da üretmeli ve pazarlamalıyız
“Doğru destek politikalarıyla ülkemiz dijital oyun sektörünün büyük bir genişleme yaşama imkân, zemin ve kabiliyeti bulunmaktadır. Bunları ifade ediyorum çünkü genç nüfusa sahip bir ülkeyiz. Ve gençlerimiz de yoğun bir şekilde oynuyorlar. Günde -2017 yaklaşık verisi ile söylüyorum- 31,2 milyon oyuncu ile 40 milyon saat oynuyoruz. 2016 itibarı ile oyuncu sayımız 29 milyon 300 bin görünüyor. Bunlar çok büyük rakamlar. Toplam hasılatın ise % 42,5 i mobil oyunlardan, % 57,5 i bilgisayar ve oyun konsollarından oynanan oyunlardan elde edilmiş. Türkiye’de 20 binden fazla internet kafe bulunuyor ve her ay aktif 7.5 milyon oyuncu buraları ziyaret ediyor. Oyun oynama süresi olarak ilk 3’teyiz. On-line oyunlara katılıma göre 11. Sıradayız. Diğer unsurlar eklendiğinde bu sıralamada daha öne de gelebiliriz. Bunlara karşılık gelir bakımından ise 16. Sırada bulunuyoruz. 2023 hedeflerine doğru ilerleyen bir Türkiye’nin bunu kabul etmesi mümkün değildir. Sayın Cumhurbaşkanımızın hep bir hatırlatması vardır: “Eskiden, Su akar, Türk bakar diye bir söz vardı. O devirler geride kaldı. Bunu kabullenmemiz mümkün değil” diye… Bizim de kabul etmememiz gerekir. Dünya pazarından hiç olmazsa katıldığımız kadar pay almalıyız. Tükettiğimiz kadar da üretmeli ve pazarlamalıyız.”
Dil, bir milletin kültürüdür
“Unutulmamalıdır ki teknoloji hiçbir milletin kültürü değildir, sadece bir araçtır. Fakat dil bir milletin kültürüdür, millet olduğunun bir göstergesidir. Teknoloji bir anda yok olsa kültürler ve milletler zarar görmez lakin dilde uğranılan zarar, kültürü de milleti de etkiler. Bu sebeple teknoloji ve bunun somut getirisi olan internette, sosyal medyada ve mesajlaşma uygulamalarında dilimizi yozlaştırmadan kullanmak gerekiyor. Dili düzeltecek olan millet olarak yine biziz. Bunu da sanal ortamda dili doğru kullanan bilinçli birer internet kullanıcısı olarak hep beraber başarabileceğimize inanıyorum. Bu yüzden dijital oyunlarda da buna dikkat edilmelidir.”
Yerli üreticilerimize destek vermeye hazırız
"Yerli üreticilerimizin ortaya koyduğu doğru kurgulanmış, doğru tasarlanmış işlere destek vermeye, üreticilerimizi her alanda desteklemeye, işlerinin hızlanmasına yardımcı olmaya hazırız. Etkinliklerinin gerçekleştirilmesinde önemli bir misyon üstlenen başta Çocuk ve Bilgi Güvenliği Derneği’ne ve Başkanına, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığına, Milli Eğitim Bakanlığına, Gençlik ve Spor Bakanlığına ve emeği geçen herkese teşekkür ederim."
Dilerseniz, 2017 yılında çıkacak olan oyunlar listesine ve 2018 yılında çıkacak olan oyunlar listesine ilgili bağlantılara tıklayarak ulaşabilirsiniz. Bu hafta çıkacak oyunlar listesini de ilgili bağlantıdan öğrenebilirsiniz!